informe nbf >
Eina: Anàlisi i Crítica del
Disseny II/ Grup 1/ curs 2.003-4 octubre-febrer
fet en
relació al <manifest pedagògic> i els <objectius del
curs>
assitència
En general no hi ha
hàbit d’arribar d’hora.
La puntualitat, en el sentit de poder
començar a partir d’un quart de 9,
ha anat decreixent sobretot a partir de desembre.
D’un total de 45 estudiants matriculats, han arribat tard:
de 12 a 23 l’octubre-novembre, passant a 30 o més al
desembre-gener.
Molt pocs es prenen el temps per arribar a l’aula a les 9, i desperts.
Semblar ser que fins
que no arriba el professor “allò“ no s’engega,
que gent jove de 21 anys no tingui prou impuls per desencadenar, sols,
ambients propicis per l’estudi, la reflexió, l’aprendre.
Sembla ser
també que qui menys qui més està estressat;
reben molta pressió acadèmica,
teòrica i pràctica,
fan masses coses i “no hi ha temps“ per fer-les
amb un mínim de calma i profunditat, dignitat.
Actualment en les universitats
s’estudia com si fossim ’màquines’ i no
’persones’,
cotinua premant la quantitat a la qualitat, un desequilibri que no afavoreix a
cap
institució o entitat dedicada al servei de l’educació.
Normalment el
professor és qui crea el “clima“, marca i dirigeix el ritme
del curs.
No sé si
és aquesta la tasca docent d’un professor,
responsable d’una assignatura troncal de 4art curs (últim any acadèmic).
Crec que el
professor hauria d’estar allí per donar consell, assessorar,
aportar visions;
i els estudiants haurien de ser prou conciensts, per vindre motivats i a
l’hora a classe,
doncs, en un principi, estan estudiant perque volen estudiar.
Hom no realitza uns estudis universitaris per obligació.
Crec que no
s’ha aconseguit fer cap pausa de
15’,
quasi bé
sempre s’han extès a 20-30 minuts o més.
L’assistència
a l’aula es redueix visiblement desprès de la pausa,
sembla ser que no hi
ha prou interès en el que s’esta fent,
o hi ha altres coses
a fer, o urgències a resoldre,
o simplement no hi
ha ganes d’anar a classe.
El professor es troba amb la situació d’improvisar en instants,
com continuar la sessió pensada per 1h
15’/30’, quan queden 45’ de classe.
La passivitat dels estudiants segueix present i dominant;
l’anar a l’aula “perque
toca“ classe de... ,
també la inercia i comoditat del rol d’<estudiant>, en tant
receptor passiu.
Sembla que els
estudiants ho puguin exigir tot dels professors,
però quan el
professor demana ACTITUD als estudiants ...
amb què es
troba? quina és la resposta?
No em queda clar,
en quina mesura el meu caràcter, comportament i actitud,
es favorable o no
per acconseguir els objectius pedagògics que proposo;
fins en quin punt
ser més activa o més passiva, parlar o callar més,
intento combinar
ambdues coses.
Reconec que em costa deixar espai al silenci (pedagogia del silenci),
i que voldria intervindre molt menys i de forma precisa, clara;
dir les coses 1
vegada, sense repetir-les, no ser reiterativa;
romandre en la
calma, sigui quina sigui la situació en la que em trobi.
Resumint: un cop
més, predomina el “haig de“ al “vull“.
entregues,
avaluacions, notes
No és
l’adqueriment de informació allò que ens fa humans.
De la mateixa manera que no sols amb un exàmen, hom mostra
el què sab i s’ha après. Les entregues són exàmens parcials,
exàmens o exercicis, que el professor
creu oportuns en relació a l’assignatura.
En l’ entrega
1 [autoretrat/tècnica lliure/Dina4],
vaig quedar
gratament sorpresa dels treballs realitzats,
simples dina4
convertits en miralls, una instantània de cadascú feta a
l’inici del curs.
Hi vaig veure
creativitat, expresivitat, força i sinceritat de gent jove;
també confusió, negativitat, incertesa i por ... .
Molt pocs van tenir
en compte tot l’espai possible d’1 dina 4 per comunicar-se.
L’ entrega
2 [tria tema de la recerca, entorn i
problemàtica específica i qüestió clau
escollida + plà de treball amb cronograma/2 pàgs. màxim] era un exercici difícil,
doncs es tractava de
decidir qué estudiar i com organitzar els 3 mesos de recerca.
Vaig veure
dificultat per a concretar o acotar un tema, 1 qüestió clau i un
entorn.
Dificultat per a
contextualitzar i sintetitzar idees, relacionar conceptes,
formular preguntes,
establir procediments i/o metodologies de treball.
Molta gent no va arribar a fer pla de treball, ni cronograma.
En general, poca
inventiva per comunicar el transcurs del
temps.
No obstant, els
temes escollits eren potens i compromesos, involucrant
a grans trets, àmbits diversos com: Art y Disseny; Funció,
finalitat i sentit del Disseny;
Disseny i llenguatge; Comunicació i marqueting; Ética,
conscienciació social i política;
Disseny i societat; Rehabilitacions i remodelacions; Mobiliari; Arquitectura;
Disseny
i ecologia; Disseny
i pedagogia; Disseny i coneixement [epistemologia].
L’ entrega
3 [fer un mapa-gràfic
que reflexi l’estat actual de la recerca; on surti:
què et proposes fer? què has fet? i que et falta fer fins el 19
de desembre/ 1pàg.]
era de nou un exerici complexe, en tant síntesi i arquitectura de la
informació,
requeria lucidesa
per a discernir els conceptes claus relacionats amb la recerca,
així com
capacitat d’ordre i esquematització per a estructurar
gràficament
els continguts i aspectes diversos que hom treballava.
A més a més, s’hi afegia de nou la dificultat de comunicar el
transcurs del TEMPS,
factor en sí
mateix difícil de representar. Molt pocs van fer l’intent
d’incloure’l;
i crec que van ser 2 casos excepcionals, els qui van arribar a copçar-lo
amb la simplicitat i elegància de l’enginy poètic.
En general, dificultat
per relacionar i comunicar gràficament: forma-contingut-context;
crec que és
per manca d’hàbit, de fet algunes persones em van dir que no
estaven
acostumades a fer esquemes o mapes, a pensar i comunicar-se d’aquesta
manera.
L’ entrega
4 [treball de recerca/ de 20
a 25 pàgs.]
crec que ha estat un rebte fort i simbòlic per
tothom, (també ho fou l’any passat),
donada la manca d’hàbit o experiència en treballs
d’aquests tipus.
Arriben a
4rt amb nocions mínimes de “com fer una recerca“, estaria
bé que en fessin 1 per any,
des de 1r curs, a fi de no topar amb tants problemes metodològics a 4art
i
poder aprofondir en els temes i objectes d’estudi.
Generalitzant molt,
i amb tot el risc que això comporta, diria que les recerques
d’aquest any, han patit pràcticament les mateixes dificultats que
l’any passat.
Dificultat en l’escriptura, en el domini del
llenguatge escrit, en l’ús i sentit (terminològic)
de les paraules; molt pocs escriuen amb fluidesa,
claretat i precisió.
Dificultat en la conceptualització, tant a l’hora
d’acotar un tema, un entorn, formular 1
pregunta clau, establir criteris i paràmetres de referència; com
a l’hora d’organitzar
les dades obtingudes, discernir i ordenar les idees, estructurar i construir els
discursos.
Dificultat en la presentació, o
“posta en escena“ en un format determinat, en aquest
cas concretament: de 20 a 25 fulls dina4; aqui es on s’involucren tots
els aspectes
relacionats amb el tractament i arquitectura de la informació, i que hom
podria
anomenar 'concepte gràfic’ del treball.
Malgrat tot, puc dir
que estem acconseguint “fer recerca“,
recerques
“tímidament“ universitaries, donades les 3 dificultats ja
esmentades,
però que si en tinguessim cura des de 1r curs, podrien perfectament donar
lloc,
a recerques de gran valor (profunditat, rigor i
creativitat) i interès (útils), no sols pel
Disseny, sino també per molts altres àmbits de coneixement i
sectors de la societat.
L’ entrega
5 [autoretrat
professional/tècnica lliure/Dina4], tanca
l’assignatura
amb una nova “instantània“
de casdascú en tant que dissenyadors.
En comparació
amb altres anys, el lliurament de les 5 entregues
ha estat força regular, segons dates d’entrega indicades en el calendari;
amb escepció de l’entrega 4 [treball de recerca], on majoritariament,
els estudiants van demanar la perllongació de la data, a fi de poder
fer i/o acabar el treball, alguns aludient: “amb un mínim de
dignitat “.
És el 4rt any
consecutiu que a finals de desembre i finals de gener, observo
una devallada molt forta de l’assistència, cada any hi ha
estudiants que em parlen
de la
situació de “colapse“ en la que es troben, donat el nombre
d’entregues de cada
assignatura i la proximitat, quan no simultaneitat de les dates
d’entrega;
es pot donar el cas, que en una setmana, tinguin de 3, 4 o inclús 5
entregues,
la qual cosa els hi suposa un considerable augment de l’estrés
(psíquic i físic),
cansanci, doncs es dorm poc, aguantant a base de cafès, etc’s;
i sovint
també pot comportar: bloqueig, insatisfacció, crisis, ... .
També caldria
parlar aqui, de la dificultat que molts tenen per organitzar-se,
portar la feina al dia, i no deixar-ho tot per al final.
Crec que estaria bé, abans de
començar un nou curs acadèmic (al setembre),
fer 1 reunió amb tots els
professors de 4rt i els directius pedagògics de l’escola,
per tal de planificar conjuntament les
dates d’entrega, ... entre altres coses.
Un altre punt a
comentar, seria el RESPECTE a les “regles de
joc“ establertes
a fi d’agilitzar la feina (sobretot la
burocràtica) que suposa coordinar i fer el
seguiment
dels diversos
exercicis realitzats per 45 persones.
Sembla ser que costa
molt posar ATENCIÓ a 1 simple full dina4, on es troba:
el calendari-programa del curs, descripció dels exercicis-entregues,
així com
els requisits, pautes i codificacions demanades.
Tinc la
impresió que no es llegeix amb atenció, sino amb
precipitació.
També crec
que no hi ha prou consciència de la feina “extra“ que es
dóna al professor
al no seguir les indicacions donades.
Des de la perspectiva de l’estudiant el professor és 1
persona,
des de la perspectiva del professor els estudiants són/sou, en
aquest cas, 45 persones.
No es trien perque si, pautes i codificacions específiques relatives
a entregues normals
o via email, ni es configura per fer bonic, una estructura conceptual amb les
diferents parts d’un treball de recerca (en Disseny).
No he fet
càlculs però em sembla que ningú ha respectat al 100% les
“regles de joc“.
No
hem queda clar si és per manca de respecte, manca
d’atenció, rigor o disciplina,
incapacitat per
adaptar-se als condicionaments previs, manca d’intel.ligibilitat del
full,
... .
Respeste a l’avaluació
i les notes, sols dir que
considero l’autoavaluació,
l’exàmen més dificil que
hom pot fer-li fer a algú; i que la nota,
és un mirall d’allò <cregut>, <desitjat> o
<reconegut> en un mateix.
*
Barcelona 2 de febrer 2.004
[PD: no sols faig faltes d’ortografia en
català, sino en la resta de llengües que parlo i escric;
no em fa vergonya dir-ho, ni tampoc que em corregeixin ja siguin professors o
estudiants,
de fet, sempre ho agraeixo i intento aprendre’n. Gràcies Laura!
pel <és “haig de“ i no “tinc que“>]
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
opinions d’estudiants en relació:
al treball de recerca:
. dificultat per aconseguir informació
tècnica mitjançant catàlegs (Marc Coll)
. dificultat per trobar bibliografia, informació (Elisabet Rius)
. dificultat per redactar les idees.
. dificultat al començament, perque no saviem per on tirar (Marta Altés)
a l’assignatura:
. manca de relació entre el que es fa a classe i el treball de recerca (Marina Herrera)
. la manca d’informació dóna
inseguretat.
. el tamaño del grupo no es muy propicio para los debates (Rodrigo Marcos)
(hay personas que les da miedo o reparo o no les gusta
hablar cuando hay tanta gente)
. creo que en casi ningún caso ha funcionado este
sistema de dejar tan en el aire el
que los debates se desarrollasen de una manera interesante. Creo que
sería buena
idea, ..., elegir a un equipo para romper el hielo. Creo que eso
animaría al resto de
la clase a participar. Si se deja en manos de un grupo tan grande, ... nadie
coge la
responsabilidad. (Raquel Sender)
. manca de classes teòriques, de classes magistrals. (Marta Reyero)
. l’assignatura et dóna llibertat, quan entres en época
d’entregues i necessites tot el
temps possible, llavors acabes agafant el temps d’aquestes classes ... . (Marta Reyero)
. Lo que me falta
de tu parte, Neus, es vernos con una pizca de positivismo. ... es muy
cansado recibir quejas de tantos lados. (Raquel Sender)
a 4rt curs
acadèmic:
. cada asignatura
va a su bola.