4 breu ressenya sobre les RECERQUES
ART, HISTÒRIA i METAFÍSICA
Antonio
Gonzalez G
TEMA:
Pop Art. El retorno de lo real.
Pregunta clave: ¿qué hay destrás de la obra del artista?
Entorno: años 50-80 (soc. occidental) > movimiento Pop Art / A.
Warhol
Criterios: …?…/artistas/antecedentes
ref.:
H. Foster; El retorno de lo real, cap. 5 “El retorno de lo real”
ART i DISSENY
Mercès
Ramos I
TEMA: Art i/o disseny
Qüestió clau: Quan i com es traspassen les fronteres entre el disseny i l’art?
Si és que es traspassen. Què és l’art i què és el disseny?
I què considerem que és art i què disseny?
Entorn: obres i creacions de diferents dissenyadors i artistes (Stark, James Turrell, Gaultier, Duchamp...)
Criteris: . què és art i què disseny.
_ definicions de disseny i d’art
_ procès de creació d’una peça de disseny i d’una peça d’art
_ forma i funcionalitat
. anàlisi comparativa : la Zigzag Chair de G. Rietveld i la Curve Chair de S. Burton
TÈCNIQUES DE REPRESENTACIÓ
Pia Capdevila
TEMA: Pencil vs Mouse
(Estudi/anàlisi
com en carreres com la nostra es va perden l'hàbit de dibuixar i
projectar a mà)
Pregunta
clave: ¿se sigue pensando en papel y lápiz o se recurre
directamente al ordenador?
¿Se perderá el dibujo a lápiz?
Entorno: actualidad/ nuevas técnicas de representación/ creativos en del diseño y arquitectura
Criterios: . ¿qué es proyectar? / Proceso de proyecto
. trabajo de campo (cuestionario-foro vía internet, en relación a la pregunta clave)
. valoraciones y reflexión crítica
METODOLOGIA PROJECTUAL
Alan
Giralt P
TEMA: Metodologia projectual. Comparativa entre disseny de producte i dietètica.
Pregunta clau: El mètode projectual de Bruno Munari es aplicable a qualsevol àmbit del disseny?
Es pot parlar de disseny en l’àmbit de
l’alimentació?
Són comparables els mètodes projectuals en DP i en
Dietètica?
Entorn: metodologia en disseny industrial i en dietètica/ ultracongelat Findus-moble Ikea
casos d’estudi: un producte ultracongelat de
Findus i un disseny industrial de Ikea
Criteris: . tipus de dissenyadors segons forma de projectar:
(romàntic/professional)
. mètode projectual desenvolupat per B. Munari
. analisi comparativa sobre la metodologia projectual (Findus/Ikea)
. ………
. ………
premisa: “Cualquier libro de cocina es un libro de metodología proyectual” (Bruno Munari)
Ref. Bruno Munari; Cómo nacen los objetos
VVAA; Conceptos básicos en nutrición. Dietètica
Básica (Santiveri)
[mira’t
i revisa això, en seguim parlant el pròxim dia de classe
FUNCIÓ, FINALITAT i SENTIT del DISSENY
Franc
Dominguez Martín P
TEMA:
El diseño como valor necesario
Pregunta clave: ¿Por qué hoy en día el diseño es un
valor necesario en toda empresa?
Entorno: visión empresarial en los últimos 20 años/
UE: políticas de desarrollo del diseño y la innovación/España: plan PYME
Criterios: el diseño como estrategia de desarrollo empresarial/
marketing empresarial y mercado/ proceso y términos reales del diseño/… (?)
ref.:
Michael Porter
[per un costat
estas relacionant: disseny-empresa-innovació-mercat i societat;
per l’altre la qüestió del “valor
afegit” i la necessitat; … bon viatge!]
Albert
Boti P
TEMA: El valor dels objectes
Pregunta clau: Neixen els objectes de la necessitat? O la necessitat se’ns imposa a través de l’objecte?
Entorn: factors culturals, socials i econòmics
Criteris: . antecedents i definicions
. treball de camp: enquestes i anàlisi de dades
Premisa: “La percepció del valor varia en relació a la situació geogràfica i l’entorn sociològic“
Borja
Lössius Badosa P
TEMA: Grans dissenys grans enganys
Pregunta clau: El reconeixement social d’un producte, respón al valor funcional i estètic
del producte en sí, o esta lligat a marques i dissenyadors de prestigi?
Prima la qualitat del producte o el nom que hi ha al
darrere?
¿A
qué se debe el reconocimiento social de un producto, a su autor, al propio
producto?
En quin moment de la història del disseny, el nom de l’autor esdevé un valor afegit?
Quan sorgeix la “moda“ del disseny d’autor?
Grans dissenys, grans enganys?
Entorn: Actualitat/ Disseny Industrial genèric i d’autor/ mercat
Criteris: . Disseny de producte genèric i d’autor, característiques generals
. entrevistes a J. verdugo i J. Gaspar
. anàlisi comparativa de les entrevistes
. valoracions i opinió sobre la influència del nom/marca:
el nom d’un dissenyador aporta un valor afegit al producte dissenyat?
“ “ ven productes?
(punts de referència: briefing, preus, industrialització, marketing, públic objetiu, client, mercat, …)
Tema: Relació funció/ús del disseny.
Qüestió clau: Com comunica un producte? Tot i que comuniqui,
com actua l’usuari espontàneament afegint nous usos
que el dissenyador en un principi no té en compte.
Entorn-objecte d’estudi: la motxilla/ usos segons context i usuaris
Criteris: Estudi de l’objecte: forma-funció i materials.
Anàlisi de l’usuari: estudi del comportament segons context i usuaris
Anàlisi dels contexts: 3 funcions o usos? bàsiques de l’objecte: contenidor, recolzament, taburet/
usos aplicats en el disseny de la motxilla/
Comunicació del producte segons materials i forma.
Premisa: “la motxilla no sempre es utilitzada com a contenidor“
[has fet l’entrega 2 i 3 alhora, i no obstant hi ha incoherència entre el que dius en una i l’altra,
segons l’entrega 3 el tema (títol) de la recerca es
<funció/ús d’una motxilla>, amb quin dels 2
títols et quedes?
En relació a la pregunta clau, no em queda clar tampoc si la allò
clau que et preguntes i del qual dependrà l’anàlisi
és: -com comunica l’objecte- o -com actua l’usuari amb l’objecte afegint-hi nous usos-, revisa-ho i aclara-ho.
En cap moment et plantejes analitzar la relació i diferència entre funció i ús, cosa bàsica pel teu treball.
En els criteris he fet un mix entre l’entrega 2 i 3,
revisa’ls i diga’m els canvis o modificacions pertinents.]
COMUNICACIÓ
Pía
de Pablos I
TEMA: La comunicación no verbal entre/en seres humanos, y su aplicación en el ámbito del Diseño.
Pregunta clave: ¿qué es la comunicación no verbal?
Entorno: antropologia – sociología- psicología/ comunicación
Criterios: . comunicación: semántica/ procesos de comunicación/ termodinámica y sus principios
. comunicación entre humanos: comportamiento comunicativo/ características/ideas VVAA
. comunicación no verbal entre humanos:
_ movimiento del cuerpo o comportamiento kinésico
_ características físicas
_ conducta tactil
_ paralenguaje
_ proxémica
_ artefactos
_ factores del entorno
. valoraciones y reflexión crítica
Joana
Lleixà G
TEMA: Sobre el sentit de l’humor
Qüestió clau: què és el sentit de l’humor?
què implica, què modifica i amb què es relaciona;
per què existeix el sentit de l’humor? què ens proporciona?
actua com a element de canvi de perspectiva, com a mirada que ens porta a una altra
realitat? i en aquest sentit, com es relaciona amb
la imaginació?
hi hauria sentit de l’humor sense imaginació?
es tracta d’una capacitat racional o intuitiva? o d’una mescla de
les dues?
què pot variar en fución del tipus d’humor?
Entorn: perspectiva filosòfica i antropològica
Criteris: . límits: què és?/context històric/ origen semàntic i significat/ context socio-cultural
. humor còmic i irònic
. intensitats: la funció de l’humor
ref.: Bergson-kierkegaard
ESTÈTICA (estils, modes, tedències)
Lara
Llorach I
TEMA: Sobre allò que anomenem “Kitsch“
Qüestió clau: Què entenem per “Kitsch“?
Quina acceptació ha tingut dins la societat?
Podriem dir que la definició del “kitsch“ s’ha anat modificant amb els anys?
Entorn: actualitat – societat espanyola/ tv, món polític, ...
Criteris: . ¿qué es el kitsch? (etimología)
. antecedentes e inicios del concepto
. el kitsch como estilo
. objetos kitsch (caracterización)
. el pabellón de España (cultura Kitsch española)
DISSENY i LLENGUATGE
TIPOGRAFIA
Laura
Hess G
TEMA:
Influencia del movimiento alemán revolucionario de los años 20
"La Nueva Tipografía",
en el uso y la forma actual de la tipografía en Europa.
Pregunta clave: ¿Qué conceptos y usos aportó éste movimiento,
en la utilización actual de la tipografía?
Entorno: Europa -> Alemania/años 20_1990-2000/ uso actual de la tipografía
Criterios: . antecedentes históricos
. Nueva Tipografia: forma, concepto, función, color, expresividad, uso
. influencia de “Nueva Tipografía” en el uso actual de la tipografía: forma, concepto, uso
DISSENY i PSICOLOGIA
Beatriz
de Porcioles I
TEMA: Factores del entorno que afectan y condicionan la interacción personal
Pregunta clave: ¿Hasta qué punto puede ser importante el trabajo realizado por un interiorista
y cómo este puede influir en las interacciones entre individuos?
Entorno: Espacios públicos y privados/ comunicación y comportamiento/……………
Criterios: Psicologia ambiental/ Diseño arquitectónico/ color/ iluminación /
disposición de objetos/ estructura y diseño
DISSENY, SOCIETAT i CULTURA
Roser
Gea I
TEMA: La desvirtuación de la cultura en perjuicio de la identidad humana
Pregunta clave: ¿Sirve la cultura para crear una sociedad mejor o es una herramienta política
para la distracción colectiva?
¿Están desvirtuados los valores que la conforman?
Entorno:
Barcelona
Criterios: . Definición de ’cultura’ y usos
- ¿Cultura?
- concepto de cultura ampliado
- socialización
- sobre el contexto/entorno
- aspectos individuales de la cultura
- un paseo por la herencia histórica
- otras nociones sobre la cultura
. propuestas: el juego / el papel del diseño
. conclusiones:
- la alienación de los formatos actuales
- el poder, sus limitaciones en cuanto a inventiva y
la perdida de la capacidad de sorpresa.
Natalia
Mellado Troncoso P
TEMA: El diseño de producto (DP) como herramienta de mejora del entorno laboral
Cuestión clave: ¿Está el DP al servicio del bienestar en las empresas?
Entorno: Actualidad/España/entorno laboral/ condiciones del bienestar/
Criterios: . importancia de la estructura del lugar del trabajo
. la prevención de riesgos y la ergonomía
. seguridad en el trabajo y cultura preventiva
. la satisfacción laboral y factores psicosociales
. costos del ausentismo sobre la productividad
creencia (puede actuar como premisa):
“El diseño de producto está solo al servicio del mercado y no a la mejora social
(poca fe en los beneficios que esto comportaría)”
Marc
Mencio i Lluis Serra G
TEMA: Sobre la gràfica que
s’ha utilitzat en els últims anys per a referir el Sexe.
Pregunta clau: la tendència actual de normalitzar el
sexe, tractar-lo com algo que forma part
de la nostra vida, anirà acompanyada d’un tractament gràfic més simple,
o bé mantindrem els recursos fins ara utilitzats per referir-nos’hi?
Entorn:
actualitat (darrers anys)/ sexualitat/llenguatge publicitari/ refranyer popular entorn el sexe?
Criteris: . estudi de recursos gràfics utilitzats per a esquivar (referir
indirectament?)
el tema del sexe:
- recursos formals: flora, fauna,....
- recursos conceptuals: moviment, excitació, plaer, ...
. noves solucions gràfiques a aquest llenguatge (el sexe)
. ben resolt/ mal resolt (?)
[sintetitzeu (si podeu) la pregunta clau; reviseu entorn i criteris, comunicant-me els canvis i/o modificacions
que hagueu fet per tal de poderactualitzar la ressenya]
DISSENY i FENG SHUI
Nuria
Barat Bagues I
TEMA: Què és el Feng Shui?
Pregunta clau: Si podem parlar de disseny quan parlem de Feng Shui
Entorn: orient-occident/ Bases de la ciència-tècnica del Feng Shui/ Disseny
Criteris: . Feng Shui: orígens/ localització idònia/ Pa kua (base del F.S.)/ què és el F.S./
en què ens beneficia/ el F.S. a occident
. Disseny: definició / tasca/ objectius
. Comparació
DISSENY i GASTRONOMIA
Glòria
Sanabra Escofet I
TEMA:
Gastronomia i Disseny
Pregunta clau: on
és avui la frontera entre la gastronomia i el disseny?
Entorn: actualitat/Catalunya/cuina experimental/Ferrán Adrià - Antoni Miralda
Criteris: . breu història de l’evolució de la gastronomia
. introducció del disseny en la gastronomia actual
1_cuina experimental
2_naixement dels laboratoris-cuina
3_búsqueda de similituds enre l’art i la cuina
. paral.lelismes: el cuiner-artista Ferràn Adrià i artista-cuiner Antoni Miralda
. valoracions i reflexió crítica
MOBILIARI
Anna
Gutierrez I
TEMA: El moble multifuncional
Pregunta clau: què és un moble multifuncional?
Entorn: actualitat/ disseny de producte: tendències, ecologia i
sostenibilitat
Criteris: funció i ús- dissenyador i usuari/conceptes
característics i tipologies de mobles/…
conceptes claus: muntar-desmuntar, plegar-desplegar, adaptar, combinar,
transportar, reutilitzar
ARQUITECTURA
Esther
Sanz I
TEMA: L’Arquitectura com a
metáfora
Pregunta clau: ?
Entorn: Barcelona/ noves arquitectures: Forum 2004
Criteris: . Utopies i heterotropies (Paràmetres teòrics)
. estudi d’obres:
_ el món egipci, l’inici pensat
_ Danteum. Al.legoria delirant
_ Palau del Soviètics. Le Corbusier. L’esperit
_ Alvar Aalto, resposta acertada
. utilització de la metàfora en l’arquitectura i la seva mèdia.
. La torre Agbar, exemple d’avui?
Ref. Juan Antonio Ramírez; La metáfora de la colmena (de Gaudía a le Corbusier)
Natalia
Teixidó I
TEMA: Arquitectura doméstica: vivienda mínimas
Pregunta clave: ¿la arquitectura doméstica se relaciona con las condiciones o aspiraciones reales
de sus habitantes?
Entorno: 1980-2004 (últimas 2 décadas) / arquitectura doméstica: la casa refucio /
programas y materialización/ viviendas
Criterios: . introducción:
- no sólo es cuestión de dimensiones
- la cabaña primitiva
- arquitectura a “escala humana”
- interior: introverso y extroverso
- exterior: naturaleza y artificio
. trabajo de campo: estudio de 6 viviendas
- casa Aura
- casa para la madre del arquitecto
- casa S
- casa en Cavern Road
- bloque residencial y comercial
- casa Doble
Silvia Marin, Anna Parera, Jose Rocha I
TEMA:La casa japonesa.
PREGUNTA CLAU: ¿Com ha evolucionat la casa tradicional japonesa?
(Aspectes que han perdurat i aspectes que s’han perdut en el seu procés evolutiu.)
ENTORN: Espai domèstic tradicional – Espai domèstic actual – exemples concrets.
Criteris: . aspectes històrics, socio-culturals i religiosos (aproximació general).
. La casa tradicional japonesa: espais interior i exteriors, formes i funcions,
estètica, anàlisis dels materials – llum –color, mobiliari.
. procès evolutiu: influències, innovacions tecnològices i de materials, canvis generacionals.
. estat actual _ tipologies: espais interiors i exteriors, formes i funcions, estètica,
anàlisis dels materials – llum – color, mobiliari.
Yanira de Gispert Jorge y Natalia Vidal Castanón I
TEMA:
La arquitectura neoclásica de la Habana
Pregunta clave: neoclasicismo de la Habana, diferencias y semejanzas con el
neoclasicismo occidental
Entorn: Cuba/ arquitectura de la Habana s. XIX
Criterios: . contextos histórico previo: historia de la Habana (s. XVI-XIX)
. Influencias artísticas en la arquitectura de la Habana: arte mudejar, barroco,
neoclasicismo, art nouveau,
eclecticismo, neohistoricismo, art deco.
. El neoclasicismo de la Habana
ARQUITECTURA BIOCLIMÀTICA
Clara-tanit
Arqué I
TEMA:
Arquitectura
bioclimática: aprenent de l’arquitectura vernacla
Pregunta clau: Quins aspectes de l’arquitectura vernacla són
aplicables a l’arquitectura d’avui,
per a construir habitatges sostenibles?
Entorn:
Arquitectura vernacla i actual/mètodes de climatització
ancestrals
Criteris: . relació habitatge-entorn
.
aprofitament de l’Energia (solar, eòlica, ...)
. mecanismes naturals de climatització
. arquitectura vernacla: exemples de climatització ancestrals que s’adapten a cada lloc.
. arquitectura bioclimàtica: què és i aspectes que té en compte:
- microclima i ubicació
- forma i orientació
-
aprofitament climàtic del sòl
- captació solar passiva
- aïllament tèrmic i massa tèrmica
- ventilació
- espais tap (càmara d’aire)
- protecció de l’excès de calor a l’estiu
- sistemes de refrigeració
. arquitectura actual: com s’aplica la bioclimàtica
VIVENDA, REFORMES i REHABILITACIONS
Sara
Coscarelli Comas I
TEMA: Estudi de l’evolució dels palaus renaixentistes a Florència
Pregunta clau: quina evolució han sofert els palaus renaixentistes més coneguts de Florència?
quin ús inicial van tenir?
quines reformes van patir i en quines époques?
quins nous usos han tingut?
en quin estat es troben actualment i quin és el seu ús?
Entorn: Italia/ Renaixement-actualitat/ Palaus-residències familiars/ casos concrets d’estudi:
Palazzo Medici Riccardi, Palazzo Pitti, Palazzo Strozzi, Palazzo Vecchio, Palazzio Rucellai, Palazzio Uffizi
Criteris: . introducció històrica: el renaixement, les grans families, l’arquitectura renaixentista, l’espai interior
. evolució dels palaus renaixentistes a Florència:
- ús inicial
- reformes fetes
- evolució tipològica
- estat actual
- ús final
. relació semblances/diferències (anàlisi comparativa) entre
ús incial i final de cada palau, i entre els diferents palaus
ACCESIBILITAT
i NORMATIVES
Teresa
Beltrà Ivars I
TEMA:
L’accesibilitat arquitetònica pels minusvàlids en els llocs
“de disseny”.
Pregunta clau: Es cumpleixen les normatives d’accesibilitat per
minusvàlids als locals “de disseny”
o prima l’estètica creant barreres arquitectòniques?
Entorn: actualitat/ Llocs públics de Barcelona: restaurants, bars, hotels, … / casos o exemples:?
Criteris: accesibilitat arquitectònica/ projectar sense barreres arquitectòniques/
arquitectura i disseny per a tots/ manifest sobre la no discriminación en el disseny
[observa que t’he canviat lleugerament el títol del tema, sino et sembla correcta, planteja 1 titol que englobi
les 2 qüestions que tractes: 1) l’accesibilitat arquitectònica 2) dels llocs “de disseny“ pels minusvàlids.
Acaba d’acotar l’entorn, especificant quins són els llocs públics (casos o exemples) on analitzes el tema i
pregunta clau que et plantejes.]
TRADICIÓ i GLOBALITZACIÓ
Elsa
Piñeiro I
TEMA: La arquitectura contemporánea canaria en tiempos de crisis de regionalismo. El trabajo de AMP
Pregunta clave: ¿El precio a pagar por participar de los beneficios de la alta tecnología
del mundo desarrollado es el de echar por la borda las tradiciones culturales?
Entorno: arquitectura típica canaria y tendencias arquitectónicas contemporaneas/
Criterios: . AMP, inicios en Barcelona e influencias
. Islas Canarias, el turismo y sus efectos
. obras de AMP
DISSENY i URBANISME
Antoni
Ferré Amades I
TEMA:
Estudi del Passatge de les Manufactures.
Pregunta clau: Si aquests passadissos urbans és consideren espais
públics o privats
Entorn: Barcelona/ espai public i privat / els Passatges >cas concret: el passatge de
les manufactures
(c.
Trafalgar)
Criteris: .
estudi preliminar: arquitectura de ferro/ ciutat/ linia-espai-plano/ passatges/
situacionisme (Tª deriva)
. Treball de camp: enquestes sobre la utilització del passatges en qüestió/gràfics/plànol
. valoració i reflexió crítica
DISSENY i SOSTENIBILITAT
Aina
Viñas I
TEMA: Porcès de disseny i
construcció sostenible d’un objecte
Pregunta clau: Si alhora de dissenyar un projecte tenim en compte els materials
i energies
necessàries per tal de realitzar-lo sosteniblement? Per què no?
Entorn: actualitat-futur / Disseny, arquitectura, ecologia, ética, economia/ materials i maneres de fer
Criteris: . la sostenibilitat: la ciutat sostenible /antecedents/ d’ara en endavant…
. arquitectura sostenible: la casa autònoma/ construcció passiva
.
l’objecte sostenible: disseny i producció
DISSENY i ECOLOGIA
Pau
Riba P
TEMA: La cultura d’usar i llençar
Pregunta
clau: cultura d’usar i tirar: quan apareix? com? per què?
Entorn: Catalalunya-món occidental
Criteris: . Del silex al PVC. Marc en que apareix la cultura del consum. Fets que possibiliten la seva expansió.
. Del “escriba sentado” al Bic. Què és un producte d’usar i llençar?
. De l’homo faber a Wendy. La noia que volia ser (gran).
. Del Psg. de Gràcia al Garraf. El reciclador enganyat.
. De Walt Disney a Textron corp. La realitat amagada.
DISSENY i MEDICINA
ACUPULTURA
Xenia
Florencio León I
TEMA:
La acupultura y su relación con el diseño de salas en las que se
realiza.
Pregunta clave: ¿qué diferencia existe entre el diseño oriental
y el diseño occidental y como éste se
introduce en aspectos tan propios com en la medicina?
Entorno: medicina oriental (China: acupultura) y occidental (Europa: convencional vigente)/
diseño de espacios y cultura (oriental y occidental)/salas de acupultura
criterios: diferencias culturales/medicina tradicional china-europea(?)/ introd. a la acupultura/
acupultura y diseño/ diseño oriental-diseño occidental
premisa?: “La importancia de muchos aspectos que el diseño
oriental tiene por significativos
y el diseño occidental rehuye de ellos”
ref.: José Luis Padilla Corral y Tanizaki