notes preses en les presentacions públiques del PFC
jul./set.
2001
L’alumne és planteja
el PFC fent alhora de dissenyador, client i usuari.
Determinar i treballar a partir de
la tria d’un <concepte clau>.
Per ex.: si fas una
<biblioteca>, t’has de preguntar ¿què és una biblioteca?
¿què implica una
biblioteca?
Crear constel.lacions de conceptes
al voltant del concepte clau
¿què hi voldries
aportar?
….
Fer mapa conceptual del PFC.
·
poca
recerca
(pensar el disseny també com
un redissenyar, repensar, revalorar, replantejar, …),
manca anàlisi i nous
possibles desenvolupaments de coses existents.
Molt sovint s’imita i es reproduex
el que hi ha, l’estandar,
“lo políticamente
correcto”, falta risc.
·
excès
de classicisme “pseudo-racionalista”, pors i pre-judicis.
Falta frescura, espontaneitat, inventiva,
originalitat, …, …, …,
confiança en un mateix.
massa Mondrian’s en la
concepció de l’espai, falta conceptes més dinàmics,
oberts.
producte:
1) funció, forma i estetica
…. la forma d’on surt?
(falta millor descripció dels aspectes formals)
2) presentació
gràfica digital.
Com s’utilitzen els colors com a senyalitzadors, codis
indicatius,
de les diferents parts de
l’objecte.
¿? Com és representen
gràficament les idees?
¿? descripció
gràfica del moviment
Falta més relació
entre imatge i discurs verbal,
utilitzar imatges que es
corresponguin amb allò que es pensa i es diu,
3) intros
com es situa el projecte en el tema
general
ordre de presentació dels
continguts del projecte, estructura continguts.
Fer organigramas (mapes
visuals-generals) del projecte (treball d’esquematització
i raonament gràfic)
Falta millor estudi i
anàlisi de la situació-punt de partida-problemàtica.
(rel. global-local)
Falta visió global de
l’entorn on s’actua i aprofondir més en les
problemàtiques
concretes que hom aborda.
Exposició de la
memòria del projecte. (reflexió a partir de la quan s’ha
triat el projecte)
Evitar allò gratuit en la
intro, no fer relacions simplistes, perque la intensitat de
l’argument pot decaure fins
l’absurd.
Els valors de fons (criteris, base
argumentativa del projecte) també determinen
la funció i us del producte.
(actualment l’argumentació ecològica i ètica-moral
són
capdals)
4) maquetes
. quan no hi ha maquetes,
l’explicació i comprensió de l’objecte es fa +
difícil.
5) l’us del llenguatge i
vocalbulari (la paraules, els conceptes)
hi ha encara molts judicis no
raonats,
ex.: “… és un
material que s’integra molt, per tant és como molt
<natural> ….” M. Beltran
ex.: “….la mida
<perfecta> …” C.Magriña
Acabar les frases.
5) disseny de producte i ingenieria
(temes de recerca)
disseny de sistemes
(mecánics, eléctrics, lògics, … )
interiorisme:
1) arquitectura i disseny
d’interiors
¿? què és
propi d’un projecte d’interiorisme?
concepte (ordre que hom vol construir)
i elements de l’espai:
llum, materials, ventilació,
mobiliari,decoració, manteniment, neteja, so
ambient, funcions, activitats,
accions, usos, …., …..,
Falta una millor comprensió
i tractament de l’espai, distribució de les funcions
(falta profunditat i
innovació-recerca)
¿qué pot fer una
persona en l’espai que generes?
2) iluminació, matitzos i
espais íntims
la llum “general”
sovint és més homogenea, freda, …. menos íntima,
jugar amb llums puntuals (ex.:1
lámpara de peu, veles, alògenes,….)
La llum com a demarcadora de
matitzos i usos de l’espai.
3) intro:
segons la complexitat de
l’espai i les funcions ideades,
crear esquema visual (mapa
conceptual) de les funcions i localitzacions gràfiques.
Hi ha dificultats en la
descripció de l’espai.
gràfic:
1) intro
falta millor comprensió de
l’entorn/tema i qüestions implicades.
Organització de la
informació: mapa conceptual-index
(localitzador de cada un des
aspectes desenvolupats)
No donar per suposat coses que no
haigis viscut, experimentat directament
o no coneguis amb un mínim
de profunditat.
Falta major reflexió sobre
el que implica la idea-concepte del projecte.
2) Concepció gràfica
i coherència gràfica
falta d’economia gràfica,
falta d’ecologia del disseny.
funció del logo o
identificador (producte, títol del projecte). El logo com a
síntesis gràfica
y punt de partida del PFC. Falta
unificar concepte gràfic i logo.
Evitar la redundàcia
gràfica.
El vincle entre inquietuds personals-PFC,
afavoreix la coherència i profunditat del projecte.
3) us del lleguatge (paraules,
conceptes i creació de slogans)
S’utilitzen conceptes,
frases, slogans copian la narrativa publicitaria,
sense plantejar-se seriosament que
estàs dient amb la frase que prens com
leif-motiv, o slogan del projecte.
Com et determina creativament la
frase o slogan escollida.
Falta innovar en els continguts
verbals, i posar més atenció als pre-judicis,
clichés, esterotips,
standards publicitaris.
Falta crítica.
4) color
l’us
del color com a llenguatge (codi) i no com a mer ornament.